سه عود

نگاه رایج به بربط و شیوهٔ به‌کارگیری این ساز در آثار اغلب هنرمندانمان، تصویری از یک ساز کم انعطاف و محدود پدید آورده است که تنها به خاطر قدمت تاریخی‌اش برایش حرمت قائلیم همچون پیشکسوتی که در مقابلش می‌ایستیم و برایش احترام قائلیم، اما در دل، دیگر از او انتظار چندانی نداریم.
اما «سه عود»، در موسیقی ما، تجربهٔ دیگری است. با رنگ‌بندی و صدادهی‌هایی از این ساز مواجه می‌شویم که ورای پیش‌داوری‌هایمان است. رنگین‌کمانی که با آگاهی عمیق شهرام غلامی از ویژگی‌های ناشناختهٔ بربط ساخت و کشیده شده است. شاید آن‌هایی که مجال تجربهٔ دیدن اجرای زندهٔ سه عود را داشتند، باورش راحت‌تر باشد که آنچه در اینجا شنیده می‌شود حقیقتاً قابلیت‌هایی است که بی‌هیچ ترفندی از دل عودها بیرون می‌آید، به‌خصوص در روزگاری که ضبط همزمان سازها در قالب گروه نوازی در دست فراموشی است. هرچند ساز، به‌تنهایی، فقط جسمی صُلب است و در دستان نوازندگانش گوهربار می‌شود.
در این سال‌ها که با شهرام غلامی و هنرش آشنا شده‌ام، فهمیده‌ام که او آدم سختی است. خیلی‌ها می‌گویند، گوشت‌تلخ است، اما اشتباه می‌کنند. او فقط سخت است. سختی‌اش هم به خاطر سکوتش است. طرح‌های گوناگونی در ذهنش دارد، اما به‌ندرت دربارهٔ آن‌ها صحبت می‌کند. با وسواسی هم که دارد تا «آن» به بار ننشیند از پیله‌اش بیرون نمی‌آید. حال که نورسیده‌اش متولد شد، وقت شنیدن، «آن» اش است و البته معاشرت با او.

رامین صدیقی

آهنگ‌ساز: شهرام غلامی
مسترینگ: آرش عادل‌پور
سبک: بی‌کلام
دسته: استودیو
فرمت: سی‌دی
تاریخ انتشار: 29/ 10/ 1393
ناشر: نغمه حصار