گروه شاهو

گروه شاهو

در سال 1379 با هدف ارائه ساختاری متفاوت در اجرای موسیقی ایرانی، با تکیه بر قدمت و اصالت ساز کهن و باستانی سرزمین «تنبور» و بهره‌گیری از سازهای مهجور و نه چندان متداول ایرانی تشکیل شد. یکی از مهمترین اهداف این گروه بازسازی، احیا و به‌کارگیری سازهایی است که طی سال‌ها به دست فراموشی سپرده شده و یا کمتر مورد توجه آهنگ‌سازان و نوازندگان قرار گرفته‌اند. از جمله می‌توان به «چنگ ایرانی» اشاره کرد که مدت مدیدی است از موسیقی ایران رخت بربرسته و جز نامی از آن باقی نمانده است.
در سال 1383 پس از حدود 2 سال تحقیق، پژوهش و گردآوری منابع، الگوی اولیۀ چنگ مربوط به دورۀ ساسانی طراحی و ساخته شد. پس از بررسی و اصلاح الگوی اولیه و رفع نواقص موجود در ساختار و صدادهی، برای اولین بار در سال 1384 چنگ ایرانی در ترکیب سازی گروه شاهو در تالار وحدت به روی صحنه رفت. از آن پس این ساز در ترکیب گروه بزرگ سازهای ایرانی در دو اندازه به عنوان یکی از ارکان ارکستر به کار گرفته شد و در ضبط مجموعه‌های ارائه‌شده توسط گروه شاهو نقش به‌سزایی را ایفا کرده است.
بازسازی و استفاده از سازهای کوبه‌ای متنوع در کنار یکدیگر مانند کوس، گبرگه، نقاره قشقایی و مازندران، کوزه، کاسوره، دوطبله، ضرب زورخانه، دف و... به عنوان بخش مهمی از ارکستر که همان ابزار ایجاد تنوع در ریتم و اجزای آن است یکی دیگر از شاخصه‌های موسیقایی گروه شاهو است.
بهره‌مندی از خانوادۀ رنگین سازهای زهی از آرشه‌ای در اندازه‌های مختلف، متشکل از کمانچه و دل‌انگیزهای سوپرانو، آلتو و باس، قیچک آلتو و باس، با تنظیم چندصدایی و در نظر گرفتن صدادهی هر بخش به‌طور جداگانه برای نواختن خط‌های ملودیک و هارمونیک، از مهمترین خصوصیات اجرایی موسیقی در این گروه است.
ترکیب سازهای زهی مضرابی شامل تنبورها و شاه‌تنبورها، بربت، رباب، بم تار ژاله، دلنواز، قانون و چنگ‌ها رنگ‌بندی تازه‌ای را به وجود می‌آورد که تاکنون تجربه نشده یا کمتر به آن توجه شده است.
با قرار گرفتن «نای هفت‌بند و بالابان یا نرمه‌نای» در کنار سازهای یاد شده و همچنین پرهیز از خواننده مخوری و استفاده از آواز جمعی و تک‌خوانی در کنار یکدیگر و پیروی از فواصل رایج در دستان‌بندی «تنبور» امید آن می‌رود که اندکی به صدادهی و سازبندی موسیقی قدیم ایران نزدیک شویم.

ردیف عنوان ترانه متن آلبومآیکون مرتب سازی هنرمند طول قطعه اشتراک
1
خرامان
بر مدار تنبور گروه شاهو 05:28
2
نشان از بی‌نشانی (برای تنبور و بالابان و گروه زهی ایرانی)
بر مدار تنبور گروه شاهو 03:58
3
هم‌نوایی
بر مدار تنبور گروه شاهو 03:27
4
خیال‌انگیز
بر مدار تنبور گروه شاهو 08:10
5
نجوا (برای چهار بالابان)
بر مدار تنبور گروه شاهو 02:55
6
خون خورشید
بر مدار تنبور گروه شاهو 03:43
7
همدلی (بداهه‌نوازی تنبور و چنگ ایرانی)
بر مدار تنبور گروه شاهو 07:57
8
سرّ عشق
بر مدار تنبور گروه شاهو 04:43
9
رهایی (برای بالابان و گروه زهی ایرانی)
بر مدار تنبور گروه شاهو 01:51
10
گفت‌وگو (بداهه‌نوازی تنبور و چنگ ایرانی)
بر مدار تنبور گروه شاهو 03:47
11
چهارپاره زهی ایرانی (دست‌افشان)
بر مدار تنبور گروه شاهو 06:06
12
زنان سرزمین من
زنان سرزمین من 11:18
13
اَرژَن
زنان سرزمین من 07:50
14
خیلج همیشه‌فارس
زنان سرزمین من 10:02
15
نغمه‌های کُردی
زنان سرزمین من 06:33
16
بی‌قرار
سخن‌های نهان گروه شاهو 08:54
17
جلجتا (در سوگ مادر)
سخن‌های نهان گروه شاهو 02:07
18
آوازهای بهشت
سخن‌های نهان گروه شاهو 02:18
19
زمزمه
سخن‌های نهان گروه شاهو 01:40
20
شهان آسمانی
سخن‌های نهان گروه شاهو 10:57
21
ارژن
سخن‌های نهان گروه شاهو 02:21
22
قلندروار
سخن‌های نهان گروه شاهو 10:40
23
بداهه‌نوازی تنبور
سخن‌های نهان گروه شاهو 03:01
24
مطرب تنبور
سخن‌های نهان گروه شاهو 06:55
25
طبرستان
سخن‌های نهان گروه شاهو 03:14